designoverlay: show | hide | 30% | 60% | 90%

nieuws

Beleidsplan VvEA 2016

Beleidsplan VvEA 2016

24/06 - Tijdens de Algemene Leden Vergadering van de VvEA op 18 juni 2016 is het beleidsplan 2016 besproken en aangenomen. U kunt het VvEA Beleidsplan 2016 hier lezen.
Algemene ledenvergadering 18 juni 2016

Algemene ledenvergadering 18 juni 2016

13/06 - De algemene ledenvergadering van de VSenV an de afdelingen is op zaterdag 18 juni a.s. in de De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10, 1017 RR Amsterdam.
Hierna vindt de jaarvergadering voor aangeslotenen van Stichting Lira plaats, van 15.30 tot 17.00 uur.
De dag wordt afgesloten met een feestelijk buffet voor alle aangeslotenen van Lira en de leden van de VSenV.
Dagindeling:
10.45 – 11.00 uur: inloop en ontvangst leden van de VSenV – Foyer links
11.00 – 12.15 uur: algemene ledenvergadering VSenV – Salon
12.15 – 13.00 uur: lunch – Foyer links
12.45 – 14.00 uur: vergadering Vereniging van Letterkundigen – Salon
13.00 – 14.00 uur: vergadering Vereniging van Educatieve Auteurs – Vergaderkamer 11
14.00 – 15.00 uur: vergadering Netwerk Scenarioschrijvers – Vergaderkamer 11
14.00 – 15.00 uur: afdelingsvergadering FreeLancers Associatie – Salon
15.00 – 15.30 uur: ontvangst Lira-aangeslotenen / pauze leden VSenV – Foyer links
15.30 – 17.00 uur: jaarvergadering Lira – Grote zaal
17.00 – 17.45 uur: culturele en sociale projecten, moderator: Tsead Bruinja – Grote Zaal
17.45 – 19.00 uur: borrel – Foyer
19.00 – 21.30 uur: feestelijk diner – Grote zaal
Van VAR naar DBA: de precieze gevolgen moeten nog blijken

Van VAR naar DBA: de precieze gevolgen moeten nog blijken

26/05 - Op 18 mei heeft de VSenV een informatiebijeenkomst georganiseerd over de afschaffing van de VAR en de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA), en de gevolgen die dat kan hebben voor de beroepsuitoefening van schrijvers en vertalers. Over de wijze waarop de wet zal worden toegepast bestaat nog veel onduidelijkheid.
De Wet DBA is in de kern een simpele wet, omdat door de Belastingdienst alleen wordt gekeken of er sprake is van een arbeidsrelatie of een opdrachtovereenkomst. De praktijk is echter weerbarstig, want de omstandigheden waarin de inmiddels 1 miljoen ZZP-ers in Nederland hun werkzaamheden uitvoeren lopen sterk uiteen. De vraag is aan welke criteria je als zelfstandige moet voldoen om je veilig te wanen, en er zeker van te zijn dat je niet achteraf geconfronteerd zult worden met een naheffingsaanslag van de fiscus.
Lees hier het verslag van de informatiebijeenkomst op 18 mei, waarin de hoofdzaken die door de verschillende sprekers naar voren zijn gebracht worden verwoord. De sprekers waren: Jeroen Mirck (bestuurslid FLA/journalist), Miranda Maasman (jurist Nederlands Uitgeversverbond) en Danny Pieters (fiscaal adiviseur van NAHV Belastingadviseurs).
Danny Pieters en Dennis Ketelaars van NAHV belastingadviseurs hebben een presentatie gemaakt waarin uitleg wordt gegeven over de Wet DBA, en waar je als ‘ondernemer’ in de creatieve sector op moet letten.
Bedenk een nieuwe naam voor onze vereniging

Bedenk een nieuwe naam voor onze vereniging

7/03 - Wie van onze leden bedenkt een nieuwe naam voor onze vereniging? Jenny Mijnhijmer licht deze oproep toe.

Inschrijving verkiezing Geschiedenisleraar 2016

Inschrijving verkiezing Geschiedenisleraar 2016

1/03 - Omroep NTR en het Rijksmuseum organiseren voor het derde jaar de verkiezing van beste geschiedenisleraar van Nederland. Vanaf vandaag kunnen schoolbesturen, directies, ouderraden, collega-docenten én leerlingen hun favoriete geschiedenisleraar (m/v) nomineren voor de titel Geschiedenisleraar 2016. De winnaar van 2016 wordt in oktober in het Rijksmuseum bekend gemaakt.

De inschrijving loopt van 1 maart tot 1 april 2016 via ntr.nl/geschiedenisleraar. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van schrijfster Nelleke Noordervliet maakt een selectie van de aangemelde geschiedenisleraren en bezoekt de 20 geselecteerde leraren op school. Na een zorgvuldige procedure zal de jury uiteindelijk vaststellen wie de titel verdient. De Geschiedenisleraar 2016 mag onder andere een eigen lesvideo opnemen, een internationaal congres bijwonen én met 3 klassen het Rijksmuseum bezoeken.
De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum als cultureel-historisch instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult.
Bekijk hier de trailer
Voor meer informatie:
Jacobien Schneider | pressoffice@rijksmuseum.nl
René Takken | rene.takken@ntr.nl
#gl2016
Beeld: Geschiedenisleraar 2015 Martijn Vermeulen van het Pax Christi College in Beneden-Leeuwen en Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1 maart 2016
Stop de boekendief

Stop de boekendief

29/02 - 
Ouders, leerkrachten en bibliothecarissen moeten stoppen met het illegaal verspreiden van (prenten)boeken. Betaal schrijvers voor hun werk, betoogt kinderboekenschrijfster Rian Visser.





NRC: Rian Visser,  25 februari 2016

 
Beste schrijvers, journalisten, filmmakers en muzikanten die graag mooie dingen maken en daarvan proberen te leven: weet u dat de meeste mensen denken dat uw werk gratis is? Zonder waarde? Ik zou bijna zeggen: waardeloos?
Ik ben kinderboekenschrijver en mensen vertellen mij regelmatig dat ze mijn boeken, of die van collegaschrijvers, gratis verkregen hebben. Ik wil u vertellen hoe dat voelt. Stel, je bent bakker en er komt iemand in jouw winkel die zegt: ‘Ik wil jouw brood, maar ik hoef het helemaal niet te kopen. Ik weet hoe ik in jouw winkel kan inbreken, dus ik pak het gewoon. Jij kunt echt heel goed brood bakken. Dat wil ik graag even tegen je zeggen.’
Dit overkomt mij en andere schrijvers regelmatig. Op schoolbezoek hoor ik van een jongen: „Mijn vader zet voor mij alle luisterboeken van De Grijze Jager op een cd!” Een andere jongen: „Mijn moeder heeft duizend e-boeken op een stick!” Dan knik ik, omdat lezen voor kinderen van groot belang is voor de taalvaardigheid en woordenschat. Moet ik deze kinderen aanspreken op de diefstal van hun ouders?
Kinderen met een taalachterstand laat ik vaak prentenboek-apps zien, omdat de animaties het verhaalbegrip versterken. Ik heb een paar gratis apps om uit te proberen, de rest is betaald. „Geen probleem, mevrouw”, zegt een meisje. „Mijn vader kan alle apps gratis op mijn iPad zetten!” Geen moment realiseert zo’n meisje zich dat boeken – papier of digitaal – door iemand zijn gemaakt, die daar iets mee wil verdienen. Wanneer ik er meer van wil weten, geeft de leerkracht mij behulpzaam de naam van een website door..
Op deze website zie ik verontwaardigde reacties van gebruikers die het niet lukte om iets te downloaden: „Help mij!”

Geloven mensen dat ze recht hebben op gratis boeken?

Ik heb nog geen leerkracht meegemaakt die kinderen lesgeeft in auteursrechten. Integendeel, leerkrachten, ouders en bibliothecarissen verspreiden soms zelf illegaal materiaal. Ze lezen een prentenboek voor, filmen de plaatjes en publiceren dit op YouTube of delen het via Dropbox of Facebook. Geloven mensen dat ze recht hebben op gratis boeken? Toen ik een lite-versie uitbracht van een digitaal prentenboek met daarin alleen de eerste pagina’s, kreeg ik boze reacties dat dit niet het hele boek was. „Oplichterij! Voor het hele boek moet je betalen!”
Ook ouders reageren verontwaardigd wanneer ik ze op mijn gratis prentenboekapp wijs: „Dat is maar één app.” „Dat klopt, de rest is betaald”, antwoord ik.
Gelukkig hebben we de Openbare Bibliotheek, waar kinderen gratis boeken kunnen lenen. Hier kan ik ouders en kinderen met een gerust hart naartoe verwijzen, want voor het uitlenen van deze boeken krijgen de schrijvers een vergoeding. Stichting Leenrecht int deze vergoeding bij de Openbare Bibliotheek en betaalt de auteurs, illustratoren, vertalers en uitgevers voor het uitlenen van hun werken.
Helaas sluiten steeds meer gemeenten, gedwongen door bezuinigingen, hun bibliotheekfilialen en brengen de collecties in scholen onder. Leerlingen mogen de boeken vaak ook mee naar huis nemen en zo delen de scholen gratis boeken uit. Maar ze doen dit bijna allemaal zonder de makers te betalen. Educatieve instellingen, zoals basisscholen, middelbare scholen en universiteiten, zijn namelijk vrijgesteld van het betalen van uitleenvergoeding. Vroeger was dit een relatief kleine schadepost voor de makers, maar op het ogenblik zijn al 2.500 basisscholen aangesloten bij de Bibliotheek op School, die samen rond de twintig miljoen boeken uitlenen. Daarnaast is de afgelopen tien jaar het aantal bibliotheekorganisaties gehalveerd en zijn 300 vestigingen gesloten. Omdat de overheid de plicht heeft om alle mensen toegang te geven tot het lenen van boeken en er niet meer in alle gemeenten een bibliotheekgebouw is, heeft zij een platform voor het uitlenen van e-boeken ontwikkeld. Maar een goede uitleenvergoeding voor e-boeken is er helaas nog niet. De vereniging Openbare Bibliotheken schrijft op haar website: ‘Auteursrecht belemmert bibliotheek in wettelijke taken.’ Laten we vooral niet vergeten dat dankzij het auteursrecht de bibliotheken onze boeken mogen uitlenen.
De Vereniging van Letterkundigen (VvL) luidt daarom namens alle schrijvers en vertalers de noodklok. Onze boeken zijn publiek bezit. Iedereen mag ze lezen en ze omarmen. Geen enkele schrijver wil zijn boek aan lezers verbieden. Tegelijkertijd zijn onze boeken ons creatief eigendom en wij willen hiervoor betaald worden.
Diefstal van boeken moet stoppen. De overheid moet met goede regelgeving komen voor het uitlenen van e-boeken. En ik zou graag een voorlichtingscampagne willen over auteursrechten, zodat kinderen en volwassenen leren dat je voor een boek gewoon betaalt.
Rian Visser is kinderboekenschrijver.



‘Wij willen lezen in boeken, leren met digitale leermiddelen en hulp van docenten!’

‘Wij willen lezen in boeken, leren met digitale leermiddelen en hulp van docenten!’

10/02 - Wat vinden leerlingen van digitale leermiddelen? Een deel van het antwoord werd gevonden in DeBattle van Stichting ION tijdens de IPON beurs op 4 februari. Lees hier meer over de uitkomsten van het debat.
Terugblik Moderne vreemde talen didactiek anno 2016

Terugblik Moderne vreemde talen didactiek anno 2016

25/01 - Heb je voor het leren van een taal talent nodig, of moet je vooral veel taalervaring opdoen? En wat betekent het gebruik van Nederlands als ‘tussentaal’ bij het leren van een nieuwe taal? Welke taalvaardigheden zijn belangrijk bij het aanleren van een nieuwe (vreemde) taal?
Zomaar een paar vragen die langskwamen tijdens de workshop vreemde talen didactiek anno 2016.
Geboren en getogen in Nederland, verwacht je ook accentloos Nederlands, maar zo vanzelfsprekend is dat niet voor de goed voorbereide workshopleider, voor wie Pools de taal was die ze van huis uit meekreeg. Educatief auteur Zosia Szwed leerde – daarna – Nederlands op de wijze waarop ook de workshopdeelnemers Nederlands leerden: door veel luisteren en lezen, ondergedompeld te zijn in de taal en langzaam een meer actieve gebruiker van de taal te worden. Het Frans leerde ze vanaf haar 10e op school, universiteit en vooral door intensieve contacten met Franssprekenden. Haar educatieve teksten zijn gericht op het Frans, een taal waarin ze ook werkzaam was als docent en tolk-vertaler.
Vanuit het recent verschenen overzichtsboek ‘Geschiedenis van het talenonderwijs in Nederland’ van Hans Hulshof, Erik Kwakernaak en Frans Wilhelm werden concepten aangereikt als de ‘grammatica-vertaal’ methode, het vaardigheidsonderwijs (schrijven, luisteren, lezen en spreken), het naspreken (van kant-en-klare zinnen, die dan in het hoofd wel zouden leiden tot het zelf maken van nieuwe combinaties) en de ‘onderdompelmethode’.
Ook de cultuur van een land kan van groot belang zijn bij het leren van een taal. We weten nu dat ‘Lagare,s’il vous plaît’ een acceptabele manier kan zijn om de weg naar het station te vragen in Frankrijk – en waarom! Maar dat dat niet betekent dat dit ook precies is wat je leerlingen tijdens hun opleiding leert, omdat die wordt gedicteerd door eindtermen en examens waarin de eisen kunnen verschillen van de eisen die je stelt aan een taalgebruiker in het land waar de taal gesproken wordt. Leesvaardigheid vormt 50% van het examen en is het enige onderdeel dat centraal getoetst wordt. Kijk- en luistervaardigheid, spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid zijn daaraan ondergeschikt gemaakt in de schoolpraktijk, terwijl het luisteren volgens de workshopleider het meest essentieel is om een vreemde taal te leren.
Als medeauteur van D’Accord! liet Zosia aan de hand van die methode zien welke elementen in het talenonderwijs van belang zijn en hoe je die op verschillende manieren kunt aanbieden. Hoe bijvoorbeeld een verschil in doelgroep tot uiting kan komen en waarom het lezen van jongerenbladen in de doeltaal verplichte kost is voor de educatief auteur die voor het voortgezet onderwijs schrijft. Dat grammatica ondersteunend is en niet leidend hoeft te zijn, hoewel je anderzijds de onregelmatige werkwoorden niet als een moeilijk verteerbare hap opzij moet schuiven.
En al die technologische veranderingen? Ja, die doen ertoe en kunnen bijdragen, maar dan moeten ze ingezet worden op een manier die de leerling helpt, zoals voor het inslijten en oefenen en het gebruik van video’s van native speakers voor de broodnodige luistervaardigheid. En ondanks alle goede intenties bij het ontwikkelen van een vreemde talenmethode voor op school blijft vast overeind dat het leren van een taal in de omgeving waar die wordt gesproken – omdat daartoe een noodzaak wordt gevoeld -, de beste manier is om een taal snel en goed te leren spreken.
De deelnemers aan de workshop gingen huiswaarts met inspirerende ideeën over (taal)onderwijs, een lijst met suggesties om verder te lezen en te kijken en een paar rijtjes met inzichten en feiten over leren die ook buiten het talenonderwijs heel nuttig zijn voor de educatief auteur anno 2016.
Reprorecht uitkeringen: nu 50% in verdeling genomen, 12 mln.

Reprorecht uitkeringen: nu 50% in verdeling genomen, 12 mln.

13/01 - Stichting Reprorecht heeft in december 2015 de helft (12 mln.) van de voor uitkering beschikbare gelden gereparteerd, omdat uitgevers en makers nog overleg plegen over de verdeling. Dit uitstel is tijdelijk. Het is de intentie van Stichting Reprorecht het tweede deel zo snel mogelijk uit te keren.
Lees op de site van reprorecht meer. Achtergrondinformatie is te vinden bij Lira.
IPON 2016: Gepersonaliseerd leren

IPON 2016: Gepersonaliseerd leren

16/12 - Op woensdag 3 en donderdag 4 februari 2016 vindt, in de Jaarbeurs Utrecht, voor de achtste keer de IPON plaats. Ook deze editie weer vele nieuwe en innovatieve initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie & ICT. Thema van deze editie: gepersonaliseerd leren!
IPON is al vele jaren de  informatie- en inspiratiebron voor iedereen die bij het onderwijs betrokken is en bij de les wil blijven op gebied van onderwijsinnovatie en ICT-toepassingen en -diensten. Doel van IPON is om het gebruik van de nieuwste toepassingen binnen het onderwijs op een innovatieve en creatieve manier aan het onderwijs te presenteren. Dit geldt voor educatieve methodes, leermiddelen maar ook voor hardware en software. Meer dan 100 workshops, presentaties en keynotes met onderwerpen als learning analytics, augumented reality, educatieve apps, social media in de klas, werken in de cloud, digitale identiteit, mediawijsheid, gamification, iPad-onderwijs, en flipping the classroom. Thema van IPON 2016: gepersonaliseerd leren.
Klik hier om je gratis te registeren voor IPON 2016

agenda

    de agenda is momenteel leeg